Thursday 2 April 2015

Perasan tak kadang-kadang bila disuruh, susah sangat nak gerak. Suruhlah beribu kali pun, tak tentu akan jalan jugak. Sebab apa? Sebab tak ada PUSH FACTOR. Sebab tak ada PULL FACTOR. Sebab tak ada BIG WHY.



Apa ni? Tak faham la..

Meh saya terang sikit. Kisah benar, kenapa saya beria-ia BERBISNES. Kawan-kawan, ahli keluarga terdekat ada yang sok-sek cakap ‘…aii..gaji dah beribu lemon pon sibuk nak bisnes?..’ (hhihihi..xdela beribu lemon, tapi alhamdulillah..selesa lah)

PULL FACTOR saya apa?
Anak-anak. Yer..anak-anak saya. I sara dan Hakeem.
Sebab komitmen keje yang melampau, selalu balik lewat. Kalau papanye dapat ambik dari nursery awal okeyla lega ati…kalau papa nye keje shift petang, saya lak tak dapat nak keluar ofis on time, alamatla berkampung anak-anak di jaga pengasuh. Selalu lah I sara & Hakeem tuh last person yang tinggal sebab mama dia nih busy sangat keje. Pernah sampai pukul 11 malam baru ambik diorg..Huwaaaa…Allah saje yang tahu perasaan saya saat tu..

Pastu kalau balik pukul 8, I sara selalu selak langsir pastu buat ayat ‘…mama..kenapa balik malam? Kenapa tak balik siang..?...’ Huwaaa…hari-hari dengar ayat nih, memang makan dalam. Huhuuhu..

Memang keje sekarang stabil, tapi hati tak happy. Bukan ini yang saya cari. Anak-anak lebih banyak spend masa dengan pengasuh. Ohhh tidak!!!

PUSH FACTOR?
Keje swasta siapa kata secure? Anytime diorg boleh buat sesuka hati.
Baru je baru-baru ni siap keluar berita, agenda menghapuskan orang M*****U dari sebuah bank GLC. Haaa…tempat keje saya lah tu..memang dasyat sangat agenda orang-orang yang pentingkan diri sendiri nih..tapi..siapa kita? Banyak level lagi atas-atas sana tu dan pengaruh mereka lagi hebat.

Sebab tu saya rasakan berbisnes adalah jalan terbaik. Biar kita berboskan Allah. Tiada pengantara. Biar Allah yang bagi KPI atas usaha kita. Bukan manusia sebagai pengantara. Allah Maha Adil. Setiap usaha pasti tak kan disia-sia kan..Itu janji Allah!

Saya sangat YAKIN.
USAHA saya memang makin MEMBUAHKAN HASIL.
Hari demi hari, saya tak akan mengalah!

Tak apalah, berbisnes secara ‘part-time’ dulu, sebab bisnes bukan boleh terus-terus sedebuk dapat sebanyak RM yg kita nak. Tu bukan bisnes namanya. Haha. Bisnes ambil masa. Macam semai padi. Dari benih pasti akan berbuah.

Sampai target yang saya impikan, akan saya PECAT BOS SAYA tu!

Amin :)

0 comments:

Post a Comment