Wednesday 3 June 2015

Tahniah dan selamat datang ke dunia keibuan. Indahkan? Sejak fasa mengandung, apatah lagi melahirkan. Kini anda di dalam fasa menjadi seorang ibu! 


Bayi yang baru lahir hanya berkomunikasi dengan tangisan dan gerak tubuhnya. Ibu-ibu harus tahu apa kehendak bayi anda lebih-lebih lagi bayi yang baru lahir. Sebab itu kadang-kadang ada ibu yang alami masalah 'kejutan' bila bayi asyik nangis dan panic kerana tidak tahu apa yang bayi mahukan.

Melalui kajian, 2 perkara penting yang di perlukan bayi yang baru dilahirkan. 



#1 Mahukan Dakapan Ibu

Selama 9 bulan bayi di dalam kandungan, kehangatan ruang rahim ibu membuatkan bayi yang baru lahir masih memerlukannya. Dakaplah bayi anda selalu lebih-lebih lagi di saat hari pertama kelahirannya agar dia merasa selesa dan selamat. 

#2 Saya Lapar!

Semestinya susu ibu yang terbaik sebagai pelengkap keperluan si manja. Hari pertama kelahiran, amat penting memberikan bayi anda 'cecair emas' yang dikenali sebagai colostrum. Colostrum berwarna kuning keemasan dan dalam kuantiti yang sedikit mengandungi kandungan antibodi tertinggi yang dapat melindungi bayi anda.


Happy breastfeeding mommy!! Tempuhi masa berharga ini dengan penuh gembira. Setiap saat ini pasti tidak akan berulang lagi. Anda bertuah kerana diberi peluang untuk mengalami dan merasai perjalanan hebat seorang ibu. Pastikan andalah 'supermama' kebanggan si manja anda 😍😍


0 comments:

Post a Comment