Sunday 27 December 2015

Jangkitan batuk dan selsema terutama pada bayi kecil perkara biasa yang para ibu harus bersiap sedia dengan ilmu agar ianya tidak berlarutan. Ini kerana imun sistem bayi belum terbentuk secara menyeluruh lagi malahan bahaya untuk di berikan ubat-ubatan kepada si kecil. 


bayi selsema


Anak-anak yang di hantar ke taska lebih tinggi kebaragkalian terkena jangkitan ini kerana pergaulannya yang lebih terdedah lebih-lebih lagi ada juga ibu bapa yang tetap menghantar anak yang sakit ke taska akibat tuntutan kerja. Namun, usah fokus pada perihal itu, fokus pada penyelesaian masalah demam, batuk dan selsema bayi anda.

Biasanya demam, batuk bermula dengan selsema. Akibat kahak yang berkumpul, ianya menyebabkan batuk. Seperti yang dibincangkan pada entri sebelum ini, bawang putih merupakan antibiotik semulajadi. Pada entri ini, saya nak share resipi minyak bawang putih yang boleh mommies buat sendiri dan begitu mudah agar dapat mengurangkan selsema bayi anda.


minyak bawang putih



Resepi Minyak Bawang Putih


1. Ambil 1 labu bawang putih. Ketuk-ketukkan dengan kulitnya sekali.

2. Cucuk pada garfu dan bakar atas dapur sehingga kulitnya agak keperangan.

3. Bila bawang putih seakan lembut, tumbuk-tumbukkan sehingga lumat.

4. Gaulkan bersama minyak zaitun atau minyak kelapa dara.

5. Siap! Sedia untuk di gunakan.


Cara Penggunaan


Ambil minyak dan sapu pada bahagian T-zone bayi. Sapu juga pada dada, belakang betis, belakang badan dan tapak kaki. Sapu nipis saja ya, sebab kulit bayi yang nipis, harusla handle with extra gentle and care kan..kan.. :)

Dulu, masa Hakeem kecil selalu juga bekalkan minyak bawang putihnya kepada penjaga taska. Kesian Hakeem, asyik-asyik batuk dan selsema. Alhamdulillah, kini Hakeemm semakin membesar dengan sihat. Semoga anak-anak mama terus sihat dan sentiasa dalam lindungan Allah.

Amin..


                                                  



Salam Sayang,
Mama Sara & Hakeem
012-2634001.

1 comments:

  1. comel hakeem.. anyways very nice info..thanks for sharing...will try Insyaallah

    ReplyDelete