Friday 25 December 2015

Kolesterol merupakan sejenis komponen yang likat, berkilat dan berlemak yang boleh ditemui pada seluruh sel badan. Badan juga memerlukan kolesterol untuk membina hormon, vitamin D dan juga substance yang perlu untuk proses penghadaman makanan. Jangan salah sangka yang mengatakan badan tidak

Ada 2 jenis kolesterol. Biasa kan orang panggil kolesterol 'jahat' dan kolesterol 'baik'? Jom ketahui apa tu dan bagaimana nak tahu jenis kolesterol ni.

1) LDL - Low-Density Lipoproteins
Ia dikenali juga sebagai kolesterol jahat kerana LDL yang berlebihan membuatkan ianya mendap pada saluran arteri. Arteri adalah salur darah utama yang membawa darah dari jantung ke seluruh badan.

2) HDL - High-Density Lipoproteins
Ia dikenali sebagai kolesterol baik kerana HDL membantu membawa lebihan kolesterol dari seluruh badan ke hati. Dan hati membantu membuang kolesterol lebih ini keluar dari badan.


Apa Jadi Jika Terlebih Kolesterol?


Jika badan mempunyai banyak kolesterol LDL, ianya akan mendap pada saluran darah arteri. Ia membentuk plak yang membuatkan saluran darah yang membawa oksigen dari jantung ke seluruh badan menjadi sempit. Saluran yang sempit mengakibatkan jantung terpaksa bekerja keras mengepam darah dari kadar normal.

Pengumpulan plak mengambil masa dan ianya tidak memberikan apa-apa tanda sakit atau tiak selesa pada badan. Plak yang terkumpul menyempitkan saluran arteri dan boleh menyebabkan 'blood clot' terbentuk. 'Blood clot' menghalang darah dari diangkut ianya seperti 'road-block' pada salur darah itu. Maka, ia membawa kepada masalah serangan jantung atau strok.


Plak menyempitkan salur darah

Kenali Sumber Pemakanan Anda.


Kolesterol jahat kebanyakannya didapati dari makanan yang bersumberkan haiwan. Selama ini kita makan sedap sahaja dan jarang sekali jatuh sakit, apatah lagi badan pun tidak gemuk, jangan di sangka tiada kolesterol!
Seperti yang diterangkan tadi, pemendapan plak berlaku tanpa sedar dan tiada simptom sakit melainkan ianya sudah tahap kronik yang menyumbat salur darah.

Kebanyakan kolesterol jahat datang dari makanan bersumberkan haiwan. Sumer utama makanan yang tinggi kolesterol ialah makanan yang mengandungi saturated fat dan juga trans fat.
Contohnya seperti berikut.

Makanan tinggi saturated fat.
a) daging merah
b) mentega/butter
c) krim
d) cheese
e) produk tenusu yang diperbuat dari whole milk.

Makanan tinggi trans fat.
a) makanan bergoreng
b) pastry
c) pizza dough
d) pie crust
e) cookies
f) crackers


Cara Turunkan Kolesterol


1. Pilih dan ketahui pemakanan anda. Elakkan makanan yang dalam kategori tinggi kandungan kolesterol dan banyakkan makanan yang berasaskan tumbuhan.

2. Banyakkan makan kekacang seperti almond, makanan berserat tinggi, contohnya jika makan roti pilih yang roti jenis whole-grain, makan banyak buah dan juga sayur-sayuran.

3. Senaman yang kerap dan konsisten. Senaman dapat melancarkan perjalanan darah. Bermula denga senaman yang ringan dan ringkas agar badan dapat membiasakan dengan aktiviti ini dan boleh dilanjutkan dengan senaman yang lebih aktif dan berat secara berperingkat.

4. Pengambilan supplement yang tingi Omega-3.


Makanan Apa Yang Dapat Rendahkan Kolesterol?


a) Oat
b) Kekacang  seperti almond, walnut.
c) Buah seperti epal, pear, prunes.barli, avocado
d) Ikan Salmon.
e) Minyak Zaitun (Olive oil)


Salam Sayang,

Mama Sara & Hakeem
012-2634001




0 comments:

Post a Comment