Sunday 31 May 2015

Alhamdulillah..Ramai dah ibu-ibu ada kesedaran yang tinggi betapa pentingnya memberikan si manja yang baru dilahirkan dengan susu ibu. Susu ibu memang sudah diciptakan ISTIMEWA KHUSUS UNTUK ANAK ANDA. 

Tahukah anda susu ibu juga berubah-ubah kandungan dan kuantitinya mengikut keperluan bayi pada masa itu. Susu ibu untuk bayi pra-matang mengandungi kandungan protein yang tinggi, manakala susu ibu untuk bayi yang lebih besar misalnya 1 tahun mempunyai kalori yang tinggi.


Ramai ibu-ibu terutama yang pertama kali menjadi ibu tidak tahu bagaimana caranya nak pastikan susu ibu sentiasa banyak dan cukup untuk bayi. lebih-lebih jika memasang impian untuk eksklusif breasfeed si manja anda. Jom saya kongsikan beberapa tips dari pengalaman sendiri, bacaan dan perkongsian dari rakan certified laktasi berkenaan susu ibu.


#1 Pasang Niat


Sedari dalam kandungan pasangkan niat unutk menyusukan anak yang bakal lahir selama mungkin. sebaiknya sehingga 2 tahun. Jika sudah melahirkan, teruskan niat anda kerana niat ini umpama magnet yang akan menarik anda untuk berusaha mencapai impain yang dihajati.



#2 Makanan Berkhasiat


Pastikan anda menjaga pemakanan. Ambil makanan yang berkhasiat dan pelbagai. Jangan dilupa utamakan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. Sayuran hijau sangat bagus membanyakkan susu ibu. Susu ibu yang terhasil juga sudah tentu berkualiti dan baik untuk kesihatan bayi anda.



#3 Minum Air 3 liter


Pastikan ibu mengambil air kosong sebaiknya suam sebanyak 3 liter sehari. Ini minimum ya. Lebih banyak lebih bagus. PERHATIAN!! SILA SUKAT KADAR PENGAMBILAN AIR ANDA. Kenapa saya highlighkan disini? Sebab RAMAI sangat ibu menyusu mengadu kekurangan susu, namun bila di tanya banyak kah ambil air? Jawapannya ya..banyak. Lagi ditanya berapa banyak? Jawapannya...errrkkkkk?
Haaaa..cemane tu ye?


#4 Alatan mengepam


Ibu bekerja, pastikan anda sedia dengan alatan mengepam. Breast pump, cooler bag, breastmilk storage, ice pack. Ini merupakan alatan asas yang semestinya ibu bekerja harus ada. Carilah breast pump yang bersesuaian dengan anda. Pakaian menyusu yang sesuai juga membantu ibu menyusu dengan lebih selesa dan mudah. Untuk koleksi pakaian ibu menyusu yang CANTIK dan ANGGUN boleh lihat di www.pesonasara.com



#5 Jadual Pam


Ibu bekerja harus set kan jadual mengepam paling bagus setiap 3 jam. Disebabkan bayi tidak bersama anda, demand bayi tidak boleh dijangka. Namun jika anda konsisten mengepam setiap 3 jam in sha Allah penghasilan susu ibu anda pasti konsisten. Harus ingat, lebih kerap kosongkan payudara, lebih banyak susu ibu akan dihasilkan.


#6 Hadiri Kelas/Seminar Penyusuan


Ajak suami bersama untuk hadir ke kelas penyusuan. Selain menambah ilmu, kita juga akan menemui ramai rakan seperjuangan yang sama-sama mempunyai impian seperti anda. Dengan adanya kumpulan sokongan ini akan membuatkan anda sentiasa dan lebih bermotivasi untuk meneruskan penyusuan susu ibu.


#7 Ambil Supplement


Nutrisi yang lengkap membuatkan ibu menyusu sentiasa bertenaga , sihat dan ceria. Emosi yang bahagia sangat mempengaruhi kadar penghasilan susu ibu. Setujukan jika ibu stress selalu, pasti susu merudum! Saya sudah alaminya lebih-lebih lagi bila sibuk dengan urusan kerja. Misalnya sudah biasa sekali sesi pam akan mendapat 15oz, boleh merudum tak sampai 10oz. Wahhhh...hebat cabaran tuh..jadi saya ambil supplement sebagai makanan tambahan untuk melengkapkan nutrisi.


Semoga tips-tips ini dapat membantu ibu-ibu dalam menjayakan penyusuan susu ibu. Menjayakan penyusuan sehingga 2 tahun memang banyak cabarannya. Namun, kepuasan yang tidak tergambar pasti dapat anda rasakan kerana Berjaya mencapai impian. Disamping lega kerana dapat memeberikan yang terbaik untuk si manja anda. Usaha tangga kejayaan. Ibu jangan patah semangat dan putus asa dalam menghadapi cabaran semasa proses menyusukan bayi anda. Alami dan laluilah perjalanan dalam penyusuan susu ibu ini secara gembira dan bahagia.











0 comments:

Post a Comment