Tuesday 16 September 2014





Bila dengar pasal kolesterol apa yang terlintas di fikiran anda secara spontan?
Haaaa....mesti cakap kolesterol ni penyakit kan..kann...
Tetttttt...salah tu..

Jom kita stori-mori pasal kolesterol arini ek..



Apa kolesterol?

Merupakan komponen berlemak yang terdapat dalam semua sel tubuh badan kita. Kolesterol dihasilkan oleh tubuh badan kita dan juga terhasil dari pemakanan kita. Kolesterol penting dalam membantu pembentukan struktur membran sel badan kita dan penting dalam penghasilan hormon.

Kolesterol di angkut ke seluruh sistem badan melalui sistem saluran darah dalam bentuk yang dipanggil 'lipoprotein'. Lipoprotein merupan struktur yang terbentuk daripada struktur berlemak pada bahagian dalam, dan struktur protein di bahagian luar.


struktur lipoprotein


Kenali 2 Jenis Kolesterol

1) LDL - Low-density Lipoprotein
    Juga dikenali sebagai kolesterol 'jahat'. Kolesterol jenis LDL ini lah yang sering terkumpul pada saluran darah dan menyebabkan salur darah menjadi sempit. Masalah seperti obesiti, sakit jantun, tekanan darah tinggi kebanyakannya berpunca dari timbunan kolesterol jahat ini pada salur darah.

                              
2 jenis kolesterol - LDL & HDL

2) HDL - High-density Lipoprotein
    Juga dikenali sebagai kolesterol 'baik'. Kolesterol jenis ini sering membanu mengangkut kolesterol ain ke hati. Hati kemudian memproses dan mengeluarkan kolesteol yang berlebihan ini sebagai bahan kumuh yang tidak diperlukan oleh badan kita.
    
Bagaimana Kolesterol Menjadi Punca Penyakit?

Timbunan kolesterol jahat (LDL) akan menyebabkan saluran darah (arteri) menjadi sempit. Timbunan ini dipanggil 'plague' . Timbunan plague ini berlaku secara perlahan. Sedikit demi sedikit. Sebab itu ramai yang tidak menyedari bahawa mereka menhidapi masalah kolesterol tinggi.

perbezaan saluran darah (arteri) yang sihat (sebelah kiri) dan yang sempit penuh timbunan plague (kanan)


Apabila tibunan kolesterol menyempitkan saluran darah, ia menyebabkan oksigen yang dapat di bawa ke jantung oleh darah sebagai medium menjadi berkurang. Apabila pengaliran oksigen ke otot jantung berkurang atau terhalang, inilah menjadi punca serangan PENYAKIT JANTUNG (heart attack).

Serangan sakit jantung ronik berlaku apabila salur darah utama yang ke jantung terhalang sepenuhnya. Sekiranya ia tidak dirawat segera, inilah yang membawa kepada masalah lebih serius seperti pengsan dan membawa kepada kematian mengejut.

Simptom Serangan Jantung

# Dada terasa sakit dan tidak selesa.
# terasa seperti dada ditekan atau dipicit-picit
# kesakitn juga terasa di bahagian lengan, leher, rahang, bahu dan belakang badan.

Kesan Lain Akibat Kolesterol Tinggi

Timbunan plague yang menyempitkan saluran darah yang membawa oksigen ke otak pula menjadi punca kepada serangan STROK. Boleh baca disini lebih lanjut berkaitak strok dan cadangan mengelak dan merawatnya.

Oleh itu, segeralah melakukan ujian tahap kolesterol anda. Sekiranya tahap kolesterol di paras tidak normal, sudah sampai masanya anda menukar gaya hidup anda. Amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang.

Bagaimana Shaklee Membantu Mengatasi Masalah Kolesterol Tinggi?

Shaklee mengeluarkan satu produk untuk membantu anda menurunan paras kolesterol secara semulajadi. Ia dikenali sebagai PHYTOCOL-ST.

PHYTOCOL-ST merupakan formulasi proprietari dengan bahan-bahan yang terbukti secara klinikal membantu penyerapan kolesterol dan menurunkan kolesterol LDL.

Ciri-ciri Phytocol-ST

# dibuat dengan gabungan kuat sterol dan stanol yang wujud secara semulajadi didalam tumbuhan, sayuran. buahan dan bijirin.

# membekalkan 2,000mg sterol dan stanol tumbuhan setiap hari.

# Sterol dan stanol telah terbukti dalam lebih 80 kajian klinikal yang dapat menurunkan kolesterol LDL.

# membekalkan 100% saranan daripada National Institute o Health (NIH) untuk sterol dan stanol tumbuhan setiap hari.

# bebas dari kandungan gluten.

ini dia Phytocol-ST Shaklee

Bagaimana Phytocol-ST Shaklee Berfungsi?

Phytocol-st mengandungi fitosterol. Fitosterol tediri daripada kandungan sterol dan stanol. Struktur fitosterol yang menyerupai kolesterol akan bertindak bersaing dengan kolesterol menjadi tapak penyerapan dalam sistem penghadaman. 

Hasilnya, penyerapan dan pengumpulan kolesterol berlebihan oleh badan dapat dielakkan oleh kerana fitosterol membantu menyingkirkan kolesterol berlebihan keluar dari badan. Lebih banyak fitosterol diambil tubuh, semakin kurang kolesterol yan dapat diserap oleh badan dan semakin tinggi peluang anda menurunkan kolesterol LDL dari badan.

fitosterol berfungsi menurunkan kolesterol LDL


Siapakah Yang Perlukan Phytocol-ST Shaklee?

Sesiapa sahaja yang mempunya tahap kolesterol yang tinggi dan mahu cara yang semulajadi untuk menurunkan kolesterol mereka tanpa menggunakan dadah.

Sebotol ada 120 tablet.

Harga Runcit : RM197.00

Dapatkan lebih banyak diskaun dengan menjadi ahli.
Hanya RM65 sahaja seumur hidup.
Dapatkan KONSULTASI PERCUMA dari saya cara pemakanan yang betul dan berkesan.

Whatsapp/SMS/Telegram ke --> 012-2634001

Saya sedia membantu anda :)

Help Others..to Help Others..to Help Others..








0 comments:

Post a Comment